14 april 2012

Verdt å ta vare på

Det jeg liker aller best med gamle møbler og gjenstander er det vakre håndarbeidet og den gode kvaliteten som finnes blant disse tingene. Selv etter hundrevis av år er møbelet i brukbar stand og utseendemessig er det fremdeles vakkert. Dette er produkter som ble laget for å vare, og som jeg synes det er verdt å ta vare på. Jeg liker veldig godt gjenstandenes naturlige slitasje, jeg synes det er vakkert samtidig som det gir meg bilder og tanker om en svunnen tid, en tid med mye slit og tungt arbeid, en tid med lite penger og lite luksus, en tid der materialismen var et ukjent begrep, en tid der bruk- og kastfenomenet ikke var et alternativ, en tid der en tok vare på det en hadde og gjorde seg flid med det en laget slik at det kunne brukes mange mange år frem i tid.

Jeg er spesielt glad i gamle tekstiler, særlig sengetøy. Det er så hvitt og rent og skikkelig laget, samtidig som det har mange vakre detaljer. Det hvite putetrekket på bildene under er en del av et gammelt sengesett, jeg kjøpte det på en bruktbutikk for noen dager siden. Jeg har noen flere putetrekk liggende som snart skal få komme oppi sofaen, må bare få tak i puter til dem først :-)





Vi hadde familieselskap i dag, borddekorasjonen ble stemorsblomster i kaffekopper :-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar