16 desember 2011

Julebakst, julebakst og atter julebakst...

I dag ble femte sorten julekaker bakt. Planen var å skynde meg hjem etter jobb, hive meg rundt og bake sandkaker før det var tid for henting av lillegutt i barnehagen. Jeg har aldri laget sandkaker før, og var ganske spent på hvordan disse kakene ville bli, og om de i det hele tatt er gode. Da jeg, etter å ha skumlest oppskriften, fant ut at jeg manglet en av ingrediense, måtte jeg velge mellom å utsette bakingen til senere eller rett og slett finne på en annen kakesort for å bli ferdig før barnehagehentingen. Ivrig som jeg er etter å bli ferdig til jul ble det besluttet å bake sandnøtter fremfor sandkaker. Minner fra barndommen snek seg frem og minnet meg på at sandnøtter faktisk er veldig godt. Så sandnøtter det ble og det er den enkleste kaken jeg har bakt til nå, det hele var unnagjort på en time, inkludert steking!



Dagens bakst! Det koslige kjøkkenhåndkle er forresten fra Indiska, for de av dere som lurte på det ;-)


Oppskriften på disse enkle godbitene er som følger:

80 gr smør/margarin
80 gr sukker
1 egg
250 gr potetemel
2 ts bakepulver

Smør og sukker røres hvitt, deretter blandes egg, mel og bakepulver i. Deigen trilles til pølser som deles i små emner, disse trilles til kuler. Stekes ved 200 grader i 10-15 minutt (til de er lysegule og gjennomtørre). Jeg fikk to brett med kaker av denne oppskriften, neste gang vil jeg nok doble den!


Ha en fin-fin helg alle sammen

Klem

Siv


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar